Συρματόσχοινα ανελκυστήρα

Μέσα ανάρτησης θαλάμου

Η ανάρτηση των θαλάμων, των αντίβαρων ή των βαρών αντιστάθμισης των εγκαταστάσεων των ανελκυστήρων γίνεται συνήθως με χαλύβδινα συρματόσχοινα.

Σε ειδικές περιπτώσεις ανάρτησης χρησιμοποιούνται χαλύβδινες αλυσίδες παράλληλων κρίκων, αλυσίδες με ράουλα ή ιμάντες.

Στους ανελκυστήρες χρησιμοποιούνται συρματόσχοινα τύπου seale, warrington ή filler και είναι τυποποιημένα κατά DIN 657, DIN 3058, DIN 3060 DIN 3062, με 6 δέσμες και 19 συρματίδια η κάθε δέσμη ή με 8 δέσμες και 19 συρματίδια η κάθε δέσμη.

Τα συρματόσχοινα διακρίνονται σε δεξιόστροφα και αριστερόστροφα.

Η διάκριση αυτή γίνεται ανάλογα με τη στροφή των κλώνων τους.

Οι περισσότερες εταιρείες τοποθετούν μισά δεξιόστροφα και μισά αριστερόστροφα, διότι εάν είχαν την ίδια φορά πλέξης, ο θάλαμος και το αντίβαρο θα έστριβαν προς την μια κατεύθυνση και θα παρουσιαζόταν έντονη και ανομοιόμορφη καταπόνηση στα πέδιλα ολίσθησης (γλίστρες).

Τα συρματόσχοινα που χρησιμοποιούν συνήθως όλοι οι κατασκευαστές ανελκυστήρων είναι τα τύπου seale, τα οποία αποτελούνται από χαλύβδινα συρματίδια αντοχής 130~180 kg/mm2 ( 1275~1765 N/ mm2) και τα οποία πλέκονται μεταξύ τους και  σχηματίζουν τη δέσμη.

Οι δέσμες πλέκονται γύρω από κανάβινη ‘ψυχή’ σχηματίζοντας το συρματόσχοινο.

Μέσα ανάρτησης θαλάμου

Τεχνικά χαρακτηριστικά συρματόσχοινων

  • Τα συρματόσχοινα χαρακτηρίζονται από την ονομαστική τους διάμετρο (d), που είναι ανάλογη της διαμέτρου του κύκλου που διαγράφεται κατά τη διατομή του, από τον αριθμό των συρματιδίων που περιέχονται σε κάθε δέσμη και από των αριθμό των δεσμών.
  • Όσο ποιο λεπτά είναι τα συρματίδια των δεσμών, τόσο μεγαλύτερη ευκαμψία έχει το συρματόσχοινο, με αποτέλεσμα να έχει και μικρότερη καταπόνηση.
  • Η διάμετρος δ των συρματιδίων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των συρματοσχοίνων είναι από 0,4 έως 2,5 mm.

Επιλογή - έλεγχος αντοχής συρματόσχοινων

Βάση της παραγράφου 9.1 του ΕΝ81.1&2., τα συρματόσχοινα  δεν πρέπει να έχουν διάμετρο μικρότερη από 8mm και ο ελάχιστος αριθμός συρματόσχοινων δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δύο ανά ανυψωτική μονάδα.

Επίσης, όταν τα συρματόσχοινα κάνουν πολλαπλές διαδρομές μέσα από τροχαλίες, ο αριθμός που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη είναι ο αριθμός των συρματόσχοινων και όχι ο αριθμός των κλάδων του συρματόσχοινου.

Άρα, στην περίπτωση που υπάρχει διπλή τροχαλία (υδραυλικούς), ο ελάχιστος αριθμός των συρματόσχοινων δεν μπορεί να είναι μικρότερος από τέσσερα.

Ο συντελεστής ασφαλείας των συρματόσχοινων ανάρτησης πρέπει να είναι τουλάχιστον 12.

Σχέση διαμέτρου τροχαλίας και συρματοσχοίνου

Σχέση διαμέτρου τροχαλίας και συρματοσχοίνου

 

Ανάρτηση συρματόσχοινων και στις δύο άκρες τους  σε υδραυλικό ανελκυστήρα

Ανάρτηση συρματόσχοινων και στις δύο άκρες τους  σε υδραυλικό ανελκυστήρα

Ανάρτηση συρματόσχοινων  σε ηλεκτρομηχανικό ανελκυστήρα

 

Στοιχεία Συρματόσχοινων

 

Στοιχεία Συρματόσχοινων

Ιμάντες ανάρτησης

  • Στη θέση των γνωστών συρματοσχοίνων (που μεταξύ άλλων απαιτούν λίπανση, φθείρονται και φθείρουν τις τροχαλίες, επιμηκύνονται και πρέπει να γίνουν πιο κοντά κλπ.) τοποθετούνται ιμάντες από ένα εξαιρετικά ανθεκτικό μίγμα που περιέχει πολυουρεθάνιο το οποίο περικλείει τους αναγκαίους κλώνους συρματοσχοίνων διατεταγμένους στη σειρά, ώστε ο ιμάντας να έχει πάχος 3 mm και πλάτος 30 mm.
  • Οι ιμάντες είναι εξαιρετικά εύκαμπτοι, έχουν χρόνο ζωής πολύ μεγαλύτερο από τα συμβατικά συρματόσχοινα και επιτυγχάνουν μεγαλύτερη ανυψωτική τριβή.
  • Ακόμη σημαντικότερο είναι ότι επιτρέπουν η τροχαλία του κινητήριου μηχανισμού να έχει διάμετρο 10 cm αντί των 50-60 cm μιας συμβατικής μηχανής και έτσι να καταλαμβάνει μικρό χώρο.
  • Με τους ιμάντες και την ειδική διάταξη του όλου συστήματος υπάρχει μία μόνο τροχαλία (αντί των δύο έως πέντε που μπορεί να έχουν οι συμβατικοί ανελκυστήρες) και αυτή δεν φθείρεται σχεδόν ποτέ.

Έλεγχος ιμάντων ανάρτησης

  • Οι ιμάντες στο εσωτερικό τους διαθέτουν κλώνους συρματιδίων.
  • Επειδή κατά τη διάρκεια της συντήρησης, ο έλεγχος ασφαλείας είναι πάρα πολύ δύσκολος έως και αδύνατος, οι κατασκευαστές για το σωστό έλεγχο των ιμάντων έχουν κατασκευάσει ένα ηλεκτρονικό σύστημα που παρακολουθεί συνεχώς την κατάσταση των ατσάλινων καλωδίων των ιμάντων, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.
  • Σε αντίθεση με τους συνήθεις οπτικούς ελέγχους των συμβατικών συρματόσχοινων, το σύστημα αυτό ανιχνεύει αυτόματα και ενημερώνει τους τεχνικούς για την ποιότητα καλωδίων των ιμάντων, περιορίζοντας έτσι το χρόνο σταματήματος του ανελκυστήρα και ενισχύοντας σημαντικά την αξιοπιστία του ελέγχου.

 

Μέσα ανάρτησης

  • Η ανάρτηση του συρματοσχοίνου πάνω στο θάλαμο και στο αντίβαρο, σύμφωνα με τους κανονισμούς ασφαλείας γίνεται με τη σύνδεση του συρματοσχοίνου μέσα σε κώνο (ειδική διάταξη ανάρτησης).
  • Οι κώνοι τοποθετούνται σε κάθε άκρη του συρματοσχοίνου και το συνδέουν στο πλαίσιο του θαλάμου και του αντιβάρου. Όπως φαίνεται και στο σχήμα , το συρματόσχοινο περνάει στο εσωτερικό του κώνου και σφηνώνει μέσα σε αυτόν.
  • Όταν συνδέεται το συρματόσχοινο η άκρη του που εξέχει πρέπει να δεθεί πάνω σε αυτό με τρεις τουλάχιστον σφιγκτήρες.
  • Η ανάρτηση θα πρέπει να γίνεται μόνο με κώνος και όχι με σφιγκτήρες ή ροδάτζες κλπ.

Τύποι ανάρτησης απλής συνδεσμολογίας

 

 

Τύποι ανάρτησης διπλής συνδεσμολογίας

 

 

Τροχαλία τριβής

close
submit