Σκοπός θαλάμου

  • Ο θάλαμος του ανελκυστήρα μπορεί να είναι κατασκευασμένος για μεταφορά ατόμων, φορτίων, τροφίμων, και οχημάτων.
  • Ο θάλαμος αποτελείται από το εξωτερικό μεταλλικό περίβλημα (Σχήμα 10.1) και στο εσωτερικό διαθέτει επένδυση της αρεσκείας των πελατών.
  • Το καθαρό ύψος του θαλάμου πρέπει να είναι τουλάχιστον 2m, ενώ το καθαρό ύψος της εισόδου του θαλάμου για την ασφαλή πρόσβαση των επιβατών δεν πρέπει να είναι μικρότερο των 2m.
  • Τα τοιχώματα του θαλάμου κατασκευάζονται από λαμαρίνα μαύρη, πάχους συνήθως 1,50mm. Ο θάλαμος εσωτερικά επενδύεται με διάφορα υλικά (ανοξείδωτο satin, φορμάικα, δέρμα κ.λπ.).
  • Η εσωτερική επένδυση του θαλάμου έχει σχέση μόνο με την αισθητική. Το δάπεδο του θαλάμου επενδύεται με διάφορα υλικά (πλαστικό τάπητα, πλακάκι, γρανίτη κ.λπ.).

Μέρη του θαλάμου 

Μέρη του θαλάμου Μέρη του θαλάμου

Υπολογισμός ωφέλιμης επιφάνειας θαλάμου

Για την αποφυγή της υπερφόρτωσης του θαλάμου από άτομα, η ωφέλιμη επιφάνεια του θαλάμου πρέπει να περιορίζεται.

Αριθμός επιβατών

Ο αριθμός επιβατών είναι ο μικρότερος από τους αριθμούς που προκύπτουν από το πηλίκο του ωφέλιμου φορτίου προς 75kg, με αποτέλεσμα το στρογγυλεμένο αμέσως μικρότερο ακέραιο αριθμό  (75 ονομαστικό φορτίο).

Τοιχώματα, δάπεδο και οροφή του θαλάμου

Ο θάλαμος πρέπει να περικλείεται πλήρως από τοιχώματα, δάπεδο και οροφή, και δεν θα πρέπει, για λόγους ασφαλείας, να διαθέτει ανοίγματα.

Τα μόνα ανοίγματα που επιτρέπονται είναι τα παρακάτω:

  • Είσοδοι για την πρόσβαση των χρηστών στο θάλαμο.
  • Καταπακτές και θύρες έκτακτης ανάγκης.

 Ανοίγματα εξαερισμού.

Εξοπλισμός οροφής θαλάμου

Στην οροφή του θαλάμου, όλοι οι ανελκυστήρες πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με τον  παρακάτω εξοπλισμό:

 Χειριστήριο επιθεώρησης. Είναι η συσκευή του Σχήματος 10.2, με την οποία ο συντηρητής έχει τη δυνατότητα, χρησιμοποιώντας τη, να απενεργοποιεί τις εξωτερικές κλήσεις και να έχει τον πλήρη έλεγχο του ανελκυστήρα.

 Διακόπτης στάσης. Ο συγκεκριμένος διακόπτης στάσης συνήθως είναι ενσωματωμένος στο χειριστήριο επιθεώρησης. Με την ενεργοποίησή του από το συντηρητή, σταματά ακαριαία η λειτουργία του ανελκυστήρα.

 Ρευματοδότης. Ο συγκεκριμένος ρευματοδότης είναι τάσεως συνήθως 42V και είναι ενσωματωμένος και αυτός στο χειριστήριο επιθεώρησης.

 Συσκευή έκτακτης ανάγκης (κουδούνι).

Εσωτερικός εξοπλισμός θαλάμου

  • O  ανελκυστήρας στο εσωτερικό του διαθέτει επένδυση της αρεσκείας του πελάτη.
  • Απέναντι από την είσοδο του θαλάμου διαθέτει καθρέπτη σε όλο του το ύψος, κουπαστή, οροφή με φωτισμό εντάσεως 50 lux τουλάχιστον στο επίπεδο του δαπέδου και στα όργανα χειρισμού.
  • Το δάπεδο του θαλάμου είναι σταθερό και έχει επένδυση της αρεσκείας του πελάτη (ελαστικό, πλακάκι κλπ).
  • Ο θάλαμος πρέπει διαθέτει επαρκή ανοίγματα εξαερισμού τουλάχιστον ίσα με το 1% της ωφέλιμης επιφάνειας.
  • Στο εσωτερικό του θαλάμου υπάρχει και μία κομβιοδόχος κλήσεων η οποία πρέπει να διαθέτει τις παρακάτω προδιαγραφές:
  •  Κομβία κλήσεων ανάλογα με τον αριθμό των στάσεων.
  •  Φωτιστικό ασφαλείας με λαμπτήρα ισχύος 1 Watt, λειτουργίας μίας ώρας.
  •  Κουδούνι έκτακτης ανάγκης τροφοδοτούμενο από μπαταρία.
  •  Τηλεφωνική συσκευή.
  •  Ψηφιακή οροφοένδειξη και βέλη πορείας.

Εσωτερικός εξοπλισμός θαλάμουΕσωτερικός εξοπλισμός θαλάμου

Θύρες θαλάμου

Όλοι οι καινούριοι ανελκυστήρες, για να είναι σύμφωνοι με την παράγραφο 8.6 του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 81:20, θα πρέπει στο εσωτερικό του θαλάμου να είναι εφοδιασμένοι με θύρα.

Οι συγκεκριμένες θύρες θα πρέπει να είναι αδιάτρητες, εκτός από την κατηγορία των ανελκυστήρων φορτίων με συνοδεία ατόμου, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιούν κατακόρυφα συρόμενες θύρες που ανοίγουν προς τα πάνω και οι οποίες μπορούν να είναι από πλέγμα ή από διάτρητα φύλλα.

Οι διαστάσεις του πλέγματος ή των διατρήσεων δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 10mm οριζόντια και τα 60mm κατακόρυφα.

Τύποι θυρών θαλάμου

Οι τύποι θυρών θαλάμου που υπάρχουν διαθέσιμοι στην αγορά είναι οι παρακάτω:

  • Χειροκίνητες θύρες.
  • Αυτόματες τετράφυλλες τύπου BUS.
  • Αυτόματες θύρες.

Αυτόματες θύρες τύπου BUS

O συγκεκριμένος τύπος θύρας αποτελείται από τέσσερα ανοξείδωτα μεταλλικά φύλλα.

 Η συγκεκριμένη θύρα είναι κεντρικού ανοίγματος, της οποίας τα φύλλα συνεργάζονται μεταξύ τους ανά δύο με μεντεσέδες.

 Η κίνηση στα φύλλα δίνεται από ειδικό ηλεκτροκίνητο μηχανισμό (24V.D.C) που είναι τοποθετημένος στο επάνω μέρος της εισόδου της θύρας.

Αυτόματες θύρες τύπου BUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στο Σχήμα  παρουσιάζονται οι κύριες διαστάσεις που πρέπει να γνωρίζει ο μελετητής, όσον αφορά τις κύριες διαστάσεις που έχει η θύρα του θαλάμου.

Ανάλογα με τον κατασκευαστή, τα πλάτη των θυρών (CL,CO) μπορεί να ποικίλλουν.

Όπου:

CL: Το πλάτος εισόδου του θαλάμου χωρίς τη θύρα.

CO: Το πλάτος εισόδου με τη θύρα.

Αυτόματες θύρες τύπου BUS

 

Αυτόματες θύρες

Αυτόματες θύρες

 

=> Η συγκεκριμένη κατηγορία θύρας, όπως φαίνεται και στο Σχήμα , συνεργάζεται με την αυτόματη θύρα φρέατος.

=> Η συγκεκριμένη θύρα δίνει την κίνηση και στη θύρα του φρέατος (άνοιγμα ή κλείσιμο). Η τάση τροφοδοσίας είναι είτε 380V είτε 220V με σύστημα inverter.

=> Η θύρα, κατά το άνοιγμα και το κλείσιμό της, πρέπει να διαθέτει ηλεκτρονική διάταξη αναστροφής της κίνησης (φωτοκύτταρο ή φωτοκουρτίνα).

 

 

Τα μέρη της συγκεκριμένης θύρας

Τα μέρη της συγκεκριμένης θύρας
 

 

 

Μηχανισμός σύνδεσης Αυτόματων θυρών

Το εξάρτημα που συνδέει τις δύο θύρες (θαλάμου και φρέατος) για το άνοιγμα και το κλείσιμο είναι το ψαλίδι.

Το πλάτος εισόδου των συγκεκριμένων θυρών ποικίλλει σε κάθε κατασκευαστή, αλλά συνήθως για ανελκυστήρες ατόμων είναι από 650mm έως 1300mm.

 Σε πιο μεγάλους ανελκυστήρες (φορτίων ή οχημάτων), το πλάτος μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 3000mm με εξάφυλλη θύρα.

Μηχανισμός σύνδεσης Αυτόματων θυρών

close
submit