Θύρες φρέατος

Οι θύρες του φρεατίου ανάλογα με την αυτοματοποίησή τους διακρίνονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:

  • Ημιαυτόματες θύρες.
  • Αυτόματες θύρες.
  • Χειροκίνητες θύρες.

Ημιαυτόματες θύρες φρέατος

  • Ημιαυτόματες είναι οι θύρες των ορόφων που ανοίγουν με τη βοήθεια του χεριού του επιβάτη και κατόπιν κλείνουν μόνες τους αυτόματα με τη βοήθεια ελατηρίων των συστημάτων ή με τη βοήθεια αλυσίδας.
  • Η στήριξή τους γίνεται επάνω σε ισχυρούς μεντεσέδες, ώστε να αποφεύγεται το κρέμασμά τους που θα είχε ως αποτέλεσμα να ‘βρίσκει’ στο δάπεδο κατά τη διάρκεια του ανοίγματος και του κλεισίματος.
  • Το πλάτος των θυρών είναι συνήθως από 550mm έως 1300mm πλάτος και 2000mm ύψος.
  • Τα θυρόφυλλα και τα πλαίσια τους κατασκευάζονται από λαμαρίνα DKP πάχους 1,25mm και 1.5mm αντίστοιχα, με εσωτερικές ενισχύσεις.

Εξαρτήματα θύρας φρέατος

1: Ηλεκτρικές επαφές θύρας. Οι συγκεκριμένες διατάξεις εφοδιάζονται σε μια θύρα, για να ελέγχουν την εξακρίβωση της κλειστής θέσης τους.

2: Ελατήριο επαναφοράς θύρας. Όταν ανοίγει πλήρως η θύρα, συμβάλει στο κλείσιμό της.

3: Ράουλο κλειδαριάς. Είναι η μηχανική διάταξη που μετακινεί τον μεταλλικό πείρο μανδάλωσης της θύρας.

4: Κλειδαριά.

5: Πείρος κλειδαριάς. Η μηχανική διάταξη που μανδαλώνει τη θύρα.

6: Επαφές κλειδαριάς. Οι ηλεκτρικές διατάξεις που ενεργοποιούν ή απενεργοποιούν το κύκλωμα ασφαλείας.

7: Ελατήριο ώθησης πείρου κλειδαριάς.

8: Κάμα ηλεκτρομαγνήτη.

9: Πηνίο ηλεκτρομαγνήτη. (48V ή 110V)

10: Ωθητήρας.

11: Αλυσίδα.

Διαστάσεις Ημιαυτόματης θύρας φρέατος

Αυτόματες θύρες φρέατος

Αυτόματες ονομάζονται οι θύρες που ανοίγουν και κλείνουν μόνες τους (με τη βοήθεια μικρού ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος είναι τοποθετημένος στην οροφή του θαλάμου) χωρίς τη βοήθεια του χεριού του επιβάτη.

Εξαρτήματα αυτόματης θύρας φρέατος

Εσωτερικό αυτόματης θύρας φρέατος

Προϋποθέσεις  για το Άνοιγμα - κλείσιμο θύρας

  • Το αυτόματο σύστημα ανοίγματος - κλεισίματος θυρών ορόφων ανελκυστήρα, πρέπει να χρησιμοποιείται, μόνο όταν αποδεδειγμένα ικανοποιούνται οι πιο κάτω προϋποθέσεις:
  • Η κατασκευή της θύρας του θαλάμου να είναι σύμφωνη με τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
  • Το κλείσιμο της θύρας του φρέατος να ξεκινά μόλις η θύρα του θαλάμου έχει κλείσει κατά τα δύο τρίτα της διαδρομής της.
  • Η μέση ταχύτητα του κλεισίματος των θυρόφυλλων να είναι μικρότερη των 0,3 m/s.
  • Η λειτουργία τους να πραγματοποιείται υπό τον συνεχή έλεγχο και την εποπτεία του χρήστη.

 

Σημείωση: Στην περίπτωση που μία θύρα φρέατος δεν είναι κλειστή, δεν επιτρέπεται η εκκίνηση του κινητήριου μηχανισμού του, αλλά ούτε και η διατήρηση του σε λειτουργία.

Συστήματα αναστροφής θύρας ανελκυστήρα

Διάκριση αυτόματων θυρών φρέατος

Οι αυτόματες  θύρες, ανάλογα με την τρόπο  ανοίγματος, διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

Θύρες πλευρικού ανοίγματος.

Θύρες κεντρικού ανοίγματος.

Μονόφυλλες θύρες αριστερού ή δεξιού κλεισίματος

Τηλεσκοπικές θύρες φρέατος

 

Δίφυλλη θύρα κεντρικού ανοίγματος

Τηλεσκοπική θύρα κεντρικού ανοίγματος

Χειροκίνητες θύρες φρέατος

Χειροκίνητες θύρες φρέατος

 

 

Κατακόρυφα συρόμενες θύρες

Κατακόρυφα συρόμενες θύρες

Κατασκευαστικά στοιχεία ασφαλείας

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή οδηγία 95/16/ΕΚ, η οποία υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Ιούλιο του 1997, με σκοπό την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών σχετικά με τους ανελκυστήρες, ένας ανελκυστήρας, προτού τεθεί σε λειτουργία, ο εγκαταστάτης (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) ο οποίος έχει αναλάβει την ευθύνη του σχεδιασμού, της κατασκευής και της διάθεσής του στην αγορά, θα πρέπει να επιθέτει τη σήμανση «CE» και να καταρτίζει δήλωση πιστότητας στον ανελκυστήρα και σε ορισμένες συσκευές ασφαλείας.

Οι συσκευές ασφαλείας είναι οι παρακάτω:

✓ Διάταξη ασφάλισης των ορόφων του φρέατος στους ορόφους (κλειδαριές).

✓ Προστατευτικές διατάξεις κατά της πτώσεως του θαλάμου και υπερτάγχυνσης του κατά την άνοδο.

✓ Διατάξεις για τον περιορισμό της υπερβολικής ταχύτητας:

    α) Αποσβεστήρες των κρούσεων με συσσώρευση ενέργειας με μη γραμμικά χαρακτηριστικά ή με απόσβεση της κίνησης επιστροφής.

    β) Αποσβεστήρες των κρούσεων με διάχυση ενέργειας.

✓ Διατάξεις ασφαλείας στα έμβολα των υδραυλικών κυκλωμάτων ισχύος εφόσον χρησιμοποιούνται ως προστατευτικές διατάξεις κατά της πτώσεως.

✓ Ηλεκτρικές διατάξεις ασφαλείας υπό μορφή διακοπτών ασφαλείας που περιλαμβάνουν ηλεκτρονικά κατασκευαστικά στοιχεία.

Διάταξη ασφάλισης των ορόφων του φρέατος

Διάταξη ασφάλισης των ορόφων του φρέατος

Διάταξη μηχανικής απομανδάλωσης

Διάταξη μηχανικής απομανδάλωσης

Περιοριστήρας ταχύτητας (ρεγουλατόρος)

Ορισμός

Περιοριστήρας ταχύτητας ή ρεγουλατόρος, είναι η συσκευή που ελέγχει την ταχύτητα λειτουργίας του ανελκυστήρα.

Σε περίπτωση που ο θάλαμος του ανελκυστήρα  υπερβεί την ονομαστική του ταχύτητα κατά 15%, η τροχαλία του περιοριστήρα ταχύτητας μπλοκάρει με τη βοήθεια φυγοκεντρικού μηχανισμού, ακινητοποιείται το συρματόσχοινο της και τίθεται σε λειτουργία η συσκευή αρπάγης.

 

Μέρη περιοριστήρα ταχύτητος

Συσκευή αρπάγης

Όλοι οι ανελκυστήρες (ατόμων ή φορτίων) θα πρέπει να διαθέτουν συσκευή αρπάγης, η οποία θα ενεργεί κατά την άνοδο ή την κάθοδο του θαλάμου, ικανή να τον σταματήσει και να τον συγκρατεί σταματημένο στους οδηγούς, όταν αυτός μεταφέρει το ονομαστικό του φορτίο, με την ταχύτητα ενεργοποίησης του περιοριστήρα ταχύτητος, ακόμα και στην περίπτωση θραύσης των μέσων ανάρτησης.

Η θέση της συσκευής αρπάγης είναι είτε στο άνω μέρος του πλαισίου ανάρτησης (σασί) είτε στο κάτω μέρος του.Συσκευή αρπάγης

Κατηγορίες συσκευών αρπάγης

 

  • Η διάκριση των συσκευών αρπάγης είναι ανάλογη της ονομαστικής ταχύτητας. Διακρίνονται στους παρακάτω τύπους:
  • Αρπάγη ακαριαίας πέδησης, για ανελκυστήρες οι οποίοι έχουν ονομαστική ταχύτητα που δεν υπερβαίνει το 0,63 m/s.
  • Αρπάγη ακαριαίας πέδησης με απόσβεση, για ανελκυστήρες οι οποίοι έχουν ονομαστική ταχύτητα που δεν υπερβαίνει το 1 m/s.
  • Αρπάγη προοδευτικής πέδησης, για ανελκυστήρες οι οποίοι έχουν ονομαστική ταχύτητα μεγαλύτερη από 1 m/s.
  • vΣε περίπτωση που ο θάλαμος είναι εφοδιασμένος με περισσότερες της μίας συσκευές αρπάγης, τότε πρέπει όλες να είναι προοδευτικής πέδησης.

Προσκρουστήρες

  • Οι ανελκυστήρες, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με προσκρουστήρες στον θάλαμο και στο αντίβαρο.
  • Αυτοί,  τοποθετούνται στην κάτω απόληξη του φρεατίου και πιο συγκεκριμένα στο κατώτερο σημείο της διαδρομής τους, επάνω σε μεταλλική ή τσιμεντένια βάση.
  • Σκοπός των προσκρουστήρων είναι να απορροφούν την κινητική ενέργεια σε περίπτωση υπερδιαδρομής του θαλάμου και του αντιβάρου από τις ακραίες στάσεις του φρεατίου.
  • Οι λόγοι που μπορεί να κάνει υπερδιαδρομή ο θάλαμος είναι πολλοί π.χ. αστοχία λειτουργίας διακόπτη στάσεως και τέρματος διαδρομής, αρρύθμιστα φρένα του κινητήριου μηχανισμού, θραύση συρματοσχοίνων κλπ.

Προσκρουστήρες Προσκρουστήρες

Τύποι και χαρακτηριστικά προσκρουστήρων

Οι προσκρουστήρες, σύμφωνα με το πρότυπο του ΕΛΟΤ ΕΝ:81-1&2, διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες :

Προσκρουστήρες τύπου συσσώρευσης ενέργειας, που χωρίζονται στις εξής δύο κατηγορίες :

  • Προσκρουστήρες µε γραµµικά χαρακτηριστικά:

 Οι συγκεκριμένοι προσκρουστήρες έχουν το χαρακτηριστικό γνώρισμα ότι η συνολική τους διαδρομή πρέπει να είναι ίση με το διπλάσιο του ύψους αναπήδησης από την ενέργεια της βαρύτητας που αντιστοιχεί στο 115% της ονομαστικής ταχύτητας (0,135∙v2 ) με τη διαδρομή εκφρασμένη σε m και πάντα μεγαλύτερη των 65mm.

  • Προσκρουστήρες µε µη γραµµικά χαρακτηριστικά:

Αυτοί οι προσκρουστήρες έχουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

I. Μέση επιβράδυνση θαλάμου μικρότερη του 1gn, όταν αυτός προσκρούσει με το πλήρες φορτίο του στον προσκρουστήρα με ελεύθερη πτώση και με ταχύτητα ίση με τη 115% της ονομαστικής.

ΙΙ. Ταχύτητα επαναφοράς θαλάμου <1m/s.

III. Επιβράδυνση μεγαλύτερη των 2,5 gn δεν πρέπει να διαρκεί περισσότερο από 0,04s μετά την ενεργοποίηση, όπως δεν θα πρέπει να υπάρχει μόνιμη παραμόρφωση των προσκρουστήρων.

Σημείωση: Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις (γραμμικά και μη γραμμικά χαρακτηριστικά),  η ονομαστική ταχύτητα λειτουργίας του ανελκυστήρα θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη του 1m/s αλλά δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 1,6m/s.

Προσκρουστήρες τύπου συσσώρευσης ενέργειας µε επιβραδυνόµενη επαναφορά.

Ο συγκεκριμένος τύπος προσκρουστήρα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τους προσκρουστήρες με γραμμικά χαρακτηριστικά και χρησιμοποιείται σε ανελκυστήρες με ονομαστική ταχύτητα μεγαλύτερη του 1,6m/s.

Προσκρουστήρες τύπου σκέδασης ενέργειας.

Αυτός  ο τύπος προσκρουστήρα έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

Η συνολική διαδρομή των προσκρουστήρων αυτών πρέπει να είναι ίση με το διπλάσιο του ύψους αναπήδησης από την ενέργεια της βαρύτητας που αντιστοιχεί στο 115% της ονομαστικής ταχύτητας (0,0674∙v2 ), με τη διαδρομή εκφρασμένη σε m.

Τύποι προσκρουστήρων

Τύποι προσκρουστήρων

Βαλβίδα ασφαλείας ή θραύσης

 

  • Η βαλβίδα ασφαλείας είναι μια ασφαλιστική διάταξη, προσαρμοσμένη απευθείας στην εισαγωγή λαδιού του κυλίνδρου.
  • Σε περίπτωση θραύσης του σωλήνα τροφοδοσίας, ή σε περίπτωση όπου η ταχύτητα καθόδου υπερβαίνει τα επιτρεπτά όρια, η βαλβίδα κλείνει, σταματώντας ομαλά τον θάλαμο.
  • Ξανανοίγει αυτόματα όταν πλέον η πίεση εκτονωθεί, ή με άνοδο στο θάλαμο (δηλαδή τροφοδοσία του εμβόλου με λάδι).
  • Η βαλβίδα ασφαλείας θα πρέπει να τοποθετείται απευθείας στον κύλινδρο, όπου βιδώνει είτε απευθείας στη μούφα του κυλίνδρου, είτε μέσω ενός ‘τρελού’ ρακόρ.Βαλβίδα ασφαλείας ή θραύσης
close
submit