Κατηγορίες ανελκυστήρων
Οι ανελκυστήρες διακρίνονται σύμφωνα:
- με τις ανάγκες των ατόμων
- με την ταχύτητα κίνησης τους
- ως προς την αρχή λειτουργίας τους
- με τον τρόπο απομνημόνευσης της κλήσης (βαθμός αυτοματοποίησης)
- με την ονομαστική τους ταχύτητα
- με το σύστημα ελέγχου τους
- με το εάν διαθέτουν χώρο μηχανοστασίου ή όχι
- με το ρεύμα τροφοδοσίας των κινητήριων μηχανισμών
2. Διάκριση ανελκυστήρων σύμφωνα με την ονομαστική τους ταχύτητα
Σε αυτήν την περίπτωση οι ανελκυστήρες διακρίνονται σύμφωνα με την ονομαστική τους ταχύτητα όπως στον παρακάτω πίνακα:
Πίνακας: Διάκριση ανελκυστήρων σύμφωνα με την ταχύτητα
Ταχύτητες Ανελκυστήρων | |
Χαρακτηρισμός ταχύτητας ανελκυστήρα | Όρια τιμών ταχύτητας [m/s] |
Ανελκυστήρες μικρής ταχύτητας | V<0,4 |
Ανελκυστήρες μέσης ταχύτητας | 0,4 < v < 2,5 |
Ανελκυστήρες μεγάλης ταχύτητας | v > 2,5 |
3. Διάκριση ανελκυστήρων ανάλογα με τον αριθμό ταχυτήτων
Μια ακόμα διάκριση που γίνεται στους ανελκυστήρες είναι σύμφωνα με τον αριθμό ταχυτήτων που κινείται ο θάλαμος. Η διάκριση αυτή έχει ως εξής:
Ανελκυστήρες μίας ταχύτητας. Στη συγκεκριμένη κατηγορία ανελκυστήρων, ο κινητήριος μηχανισμός στρέφεται με την ονομαστική του ταχύτητα χωρίς καμία μεταβολή. Η συγκεκριμένη κατηγορία είναι πλέον ξεπερασμένη και η χρήση της περιοριζόταν σε μικρά κτήρια.
Ανελκυστήρες δύο ταχυτήτων (μικρή και μεγάλη). Κατά την διάρκεια της εκκίνησης του ανελκυστήρα, ο κινητήριος μηχανισμός διανύει μικρή απόσταση με την μικρή ταχύτητα και στη συνέχεια χρησιμοποιεί τη μεγάλη ταχύτητα. Στην επιβράδυνση, ενώ ο ανελκυστήρας κινείται με τη μεγάλη ταχύτητα, μικρή απόσταση προτού σταματήσει κινείται με τη μικρή ταχύτητα. Η παραπάνω λειτουργία των ανελκυστήρων με δύο ταχύτητες οφείλεται στο γεγονός ότι η ταχύτητα περιστροφής των ασύγχρονων κινητήρων για δεδομένη σταθερή συχνότητα εξαρτάται από τον αριθμό ζευγών των πόλων (Ρ) του τυλίγματος του στάτη.
Οι κινητήρες δύο ταχυτήτων που χρησιμοποιούνται στους συγκεκριμένους ανελκυστήρες, φέρουν στο εσωτερικό των οδοντώσεων του στάτη δύο τελείως ανεξάρτητα τυλίγματα. Το ένα τύλιγμα έχει λίγα ζεύγη πόλων, άρα πολλές στροφές στον κινητήρα (1000~1500rpm), ενώ το άλλο έχει πολλά ζεύγη πόλων και λίγες στροφές στον κινητήρα (250~375rpm). Οι κινητήρες που συνήθως κατασκευάζονται είναι με 2/6 ή 2/8 ζεύγη πόλων.
Η μικρή ταχύτητα του ανελκυστήρα είναι συνήθως το 1/4 ή 1/6 της μεγάλης ταχύτητας.
Ανελκυστήρες συνεχώς μεταβαλλόμενης ταχύτητας. Στη συγκεκριμένη κατηγορία, ο έλεγχος των στροφών του κινητήρα και κατ’ επέκταση της επιτάχυνσης και επιβράδυνσης του θαλάμου, γίνεται μέσω συστήματος μεταβλητής συχνότητας.
Για την επίτευξη της επιθυμητής συχνότητας, το ρεύμα παροχής γίνεται συνεχές μέσω του συστήματος ανορθώσεως και στη συνέχεια διέρχεται στο κύκλωμα inverter. Το σύστημα, μέσω πλέγματος συγκριτών, συγκρίνει συνεχώς τις τιμές της πραγματικής ταχύτητας με εκείνες μιας καμπύλης αναφοράς και προσαρμόζει τις πρώτες στις τελευταίες ανεξάρτητα από τις συνθήκες φορτίσεως και την φορά κινήσεως του ανελκυστήρα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, σε συνδυασμό πάντα με τη σωστή ευθυγράμμιση των οδηγών, κατά τη διάρκεια της λειτουργίας (εκκίνηση, διαδρομή, σταμάτημα) να μην γίνεται αντιληπτό στον πελάτη.
Πηγή: Παραπομπές από το βιβλίο “Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ” Παππάς Ευστάθιος – Γκολώνης Χρύσανθος